Augmented Reality is geen nieuw begrip in de wereld en ook niet op het gebied van marketing. Het biedt op dit moment bedrijven en merken veel kansen en mogelijkheden om hun producten virtueel bij een potentiële koper onder de aandacht te brengen. In verschillende industrieën worden er complexe producten verkocht waarbij een visualisatie veel verduidelijking kan geven. Hieronder lees je hoe jij AR kan gebruiken om je digitale sales een boost te geven bij de verkoop van je producten.
Er bestaan Augmented Reality applicaties
Als je op zoek bent naar een volledige oplossing die customized voor je wordt gemaakt, dan heb je de mogelijkheid van een Augmented Reality applicatie. Op die manier kun je namelijk het product volledig virtueel in 3D beelden visualiseren in een ruimte, maar worden ook tevens fysieke objecten herkend en voorzien van die digitale laag.
Als je daarbij als onderneming zorgt voor een applicatie met voldoende functionaliteiten, hoeft je klant niet zelf nog een extra applicatie te downloaden. Op die manier kan je klant bijvoorbeeld een televisie virtueel aan de muur of op een statief zetten bij hemzelf thuis. Zo kunnen ze een perfecte visualisatie krijgen van hun aankoop voordat ze hem feitelijk hebben aangeschaft. Door dit als onderneming aan je potentiële koper aan te bieden door middel van een applicatie, creëer je klantenbinding en voorkom je dat een klant een miskoop doet. Hierdoor zijn er dan ook minder producten te retourneren, wat onderaan de streep weer een kostenpost verkleind.
Kies voor een Web-AR mogelijkheid
Als je jouw klant niet wil vermoeien met het downloaden van een applicatie, kun je ook Web-AR aanbieden. Dat is eigenlijk een Augmented Reality waarbij de content wordt gevisualiseerd via de webbrowser. Dit is niet alleen mogelijk van een PC of laptop, maar ook vanaf systemen zoals Android en iOS. Zo kunnen potentiële klanten eenvoudig met hun device het beeld visualiseren voordat ze feitelijk over gaan tot een aankoop. En dit voorkomt ook dat de potentiële klant voor elke webshop nieuwe applicaties moet downloaden, waardoor je de stap voor het gebruik van de AR kleiner maakt.
Gebruik Augmented Reality op je social mediakanalen
Niet alleen voor de verkoop van je producten is Augmented Reality een hit, maar ook op de social mediakanalen is het geïntroduceerd. Denk bijvoorbeeld aan Instagram, Snapchat en Facebook. Op die manier kun je een krachtige combinatie maken van interactie en specifieke targeting. In eerste instantie waren er alleen mogelijkheden op de AR te gebruiken voor gezichten, is de techniek enorm gegroeid. Want het plaatsen van virtuele objecten in een ruimte in combinatie met de al bestaande fysieke objecten is nu ook beschikbaar. Op die manier kun je niet alleen een potentiële klant bedienen die al bezig is met de aankoop, maar ook een potentiële klant bedienen die nog niet wist dat hij een aankoop wilde gaan doen. Zo kun je hem enthousiasmeren voor het product en mogelijk overhalen om tot de aankoop over te gaan.